U moet Javascript inschakelen om deze website te bezoeken.
U probeert deze website te bezoeken via Internet Explorer.
Deze website ondersteunt Internet Explorer niet.
Vanaf 2019 adviseert Microsoft aan Windowsgebruikers om te stoppen met het gebruik van Internet Explorer als standaard webbrowser.
Overweeg om één van de volgende gratis browsers te downloaden op uw Windowscomputer:
Wij hopen u gauw te mogen verwelkomen op Openluchtmuseum.nl!
Trams in het Nederlands Openluchtmuseum
Tijdens een bezoek aan het Openluchtmuseum móet je eigenlijk even een ritje met een historische tram maken. Tussen 1995 en 1996 werd door het hele museum een spoor voor de tram aangelegd.
Langs de rails vind je 6 haltes: Entree, Landgoed, Lint-Tuinen, Platteland, Dorp en Erven. Het trammaterieel in het museum is onder meer afkomstig van de Rotterdamse Elektrische Tram (RET).
De tramritten worden verzorgd door zo’n 100 vrijwilligers die je met veel plezier meer details rondom de trams kunnen geven.
In 1996 werd ook de Arnhemse tramremise (deels) in het Openluchtmuseum gereconstrueerd. Compleet met de architectonische voorgevel en gietijzeren ramen. De reconstructie gebeurde aan de hand van oude foto’s en de herinneringen van oud-werknemers, want de originele bouwtekeningen ontbraken. De gereconstrueerde remise meet ongeveer een zesde van het oorspronkelijke gebouw. Het is de thuishaven van de trams die nu door het museum rijden.
- De trams rijden in ons museum op normaalspoor, de meest voorkomende spoorwijdte in de meeste Europese landen.
- Het tracé in het museumpark is ruim 1,7 kilometer lang. Op het remiseterrein vind je 6 wissels. De keerdriehoek naast Stoomzuivelfabriek Freia heeft er 3 en het inhaalspoor bij onze halte Entree heeft 2 elektrisch bediende wissels. Op de bovenleiding staat 600 volt gelijkspanning.
- Onder ‘bijzonder materieel’ valt onder andere de Amsterdamse railreiniger Rr3. In 1988 werd hij buiten dienst gesteld, het reinigen van tramrails in Amsterdam werd voortaan gedaan met speciale railreinigauto’s. In ons museum wordt de railreiniger volop gebruikt voor onderhoud aan de rails en wissels.
- Rolstoelgebruikers kunnen ook gebruik maken van de historische trams. De Rotterdamse bijwagen 1050 is zeer geschikt voor rolstoelvervoer.
Doneer en wordt onderdeel van de geschiedenis
Wil jij een tastbaar verschil maken door bij te dragen aan de restauratie van de tram GBV 903?
Lees meer over doneren aan de tram
Via deze pagina kun je de verschillende trams die je tegenkomt in ons museum rustig bekijken. De trams zijn in eigendom van het Openluchtmuseum.
Trams en aanverwante gebouwen
-
Arnhemse motorwagen GETA 76
Van de Arnhemse trams was na de oorlog niet veel overgebleven. De Gemeente Electrische Tram Arnhem (GETA) 76, oorspronkelijk gebouwd in 1929, is dan ook een replica.
-
Rotterdamse motorwagens RET 520, 535 en 536
In 1929 kwamen bij de Rotterdamse Elektrische Tram (RET) voor het eerst trams met vier assen in dienst.
-
Haagse motorwagen HTM 274
Deze tram heeft tot 1963 in Den Haag dienst gedaan. Hij behoorde tot de serie 250-279, gebouwd door HAWA in Hannover.
-
Rotterdamse enkelgelede motorwagen RET 631
Dit is de jongste tram die door het Openluchtmuseum rijdt. De tram is gebouwd in 1968 en reed tot 1995 bij de Rotterdamse Elektrische Tram (RET).
-
Amsterdamse Motorwagen GVB 903
Vanwege nieuwbouw moet de tramcollectie van de Gemeente Amsterdam inkrimpen. Niet alles kan helaas bewaard worden. Met deze reden is de GVB 903 in juni 2022 verhuisd naar het Nederlands Openluchtmuseum.
-
Tramremise
Een kwade dag in 1944 verandert het OV van nu.
-
Tramhaltehuisje
Wachten op z'n mooist.