U moet Javascript inschakelen om deze website te bezoeken.
U probeert deze website te bezoeken via Internet Explorer.
Deze website ondersteunt Internet Explorer niet.
Vanaf 2019 adviseert Microsoft aan Windowsgebruikers om te stoppen met het gebruik van Internet Explorer als standaard webbrowser.
Overweeg om één van de volgende gratis browsers te downloaden op uw Windowscomputer:
Wij hopen u gauw te mogen verwelkomen op Openluchtmuseum.nl!
Stap je in?
Doneer aan de tram GVB 903
De tram van ons museum is tijdens een bezoek niet te missen! Onze trams geven een mooie inkijk in de geschiedenis van vervoer in Nederland. Deze beleving is sinds 2022 met de komst van een oude Amsterdamse tram nog leuker geworden. De Amsterdamse tram en bijwagen uit 1949 zullen de komende jaren gerestaureerd worden en jouw donatie helpt!
Jouw donatie brengt niet alleen deze prachtige tram tot leven, maar maakt je ook deelgenoot van een unieke reis door de tijd.
Doneer en wordt onderdeel van de geschiedenis
Wil jij een tastbaar verschil maken door bij te dragen aan de restauratie en daarmee een levend stukje erfgoed behouden? Elk bedrag, groot of klein, brengt ons dichter bij het behouden van deze mooie tram. Jouw bijdrage is een investering in het bewaren van de verhalen en herinneringen die deze Amsterdamse tram met zich meedraagt.
Je donatie kun je overmaken naar:
- NL 05 RABO 0368 4607 70 t.n.v. Stichting Het Nederlands Openluchtmuseum, Onder vermelding van: Bloedneus
- KvK-nummer: 41050671
Of doneer direct online via deze link
Veel dank voor je bijdrage!
De geschiedenis van GVB 903
De geschiedenis van de Amsterdamse tram GVB 903 begint in de late jaren dertig, toen de Gemeentetram Amsterdam (GTA) nadacht over de aanschaf van nieuwe, grotere trams. De financiële beperkingen van die tijd leidden tot de keuze voor trams met slechts drie assen, aangezien de modernere vierassige variant te kostbaar was voor Amsterdam.
Door de Tweede Wereldoorlog liep het plaatsen van de bestelling vertraging op. Uiteindelijk werd de bestelling in 1946 bij de Nederlandse fabriek Werkspoor geplaatst. Deze trams, gebaseerd op het drieassige onderstel volgens het Zwitserse systeem van Dr. Jakob Buchli, werden tussen 1948 en 1950 afgeleverd: zestig motorwagens (491-550) en vijftig bijpassende bijwagens (951-1000) die de straten van Amsterdam vulden.
Deze trams waren in een aantal opzichten moderner dan hun voorgangers. Zo hadden de nieuwe trams een wagenbak in lichte stroomlijnvorm, een zittende bestuurder in een eigen cabine, met een gordijntje tegen ongewenste lichtinval en met een eigen dienstingang.
De bloedneus
Naar aanleiding van deze verbouwing van de tram in 1968 werd er een prijsvraag in het leven geroepen. Wie weet de leukste naam?! Na een prijsvraag werd de officiële bijnaam "dievenwagen" maar spontaan ontstond later de naam "bloedneus" * vanwege de rode voorkant.
Tram naar het Openluchtmuseum
Vanwege nieuwbouw moet de tramcollectie van de Gemeente Amsterdam inkrimpen. Niet alles kan helaas bewaard worden. Met deze reden is de GVB 903 in juni 2022 verhuisd naar het Nederlands Openluchtmuseum. Uiteindelijk is de Amsterdamse drieasser tot 1975 onderdeel van het tramnetwerk in Amsterdam. In 2011 heeft deze historische ‘903’ regelmatig dienstgedaan als Museumtram in Amsterdam.
Restauratieproces
In ons museum gaan we de bijwagen GVB 958 als eerste opknappen. Deze tram gaat grondig gerestaureerd worden zodat deze bijwagen straks weer jaren mee kan! Tijdens de restauratie zal de bijwagen geschikt gemaakt worden voor het vervoer van mindervalide en rolstoelgebruikers. Een aantal stoelen en banken zullen plaats maken voor rolstoelgebruikers.
Daarna is de bloedneus aan de beurt voor de restauratie.