U moet Javascript inschakelen om deze website te bezoeken.
U probeert deze website te bezoeken via Internet Explorer.
Deze website ondersteunt Internet Explorer niet.
Vanaf 2019 adviseert Microsoft aan Windowsgebruikers om te stoppen met het gebruik van Internet Explorer als standaard webbrowser.
Overweeg om één van de volgende gratis browsers te downloaden op uw Windowscomputer:
Wij hopen u gauw te mogen verwelkomen op Openluchtmuseum.nl!
Watersnood! Wat neem jij mee?
In februari 1953 breken de dijken en grote delen van zuidwest-Nederland lopen onder water. Een ramp! Wat neem jij mee als jouw straat opeens vol water zou staan?
De Deltawerken zijn over de hele wereld bekend. Ze zijn gebouwd om een rampnacht als in 1953 te voorkomen. In Zeeland begaven de dijken het toen onder de druk van een grote storm. Bijna tweeduizend mensen kwamen om, tienduizenden raakten dakloos. Er is daarna veel geïnvesteerd in nieuwe dijken om Nederland te beschermen tegen het water.
In deze opdracht leren de leerlingen over de Watersnoodramp. Ze ontdekken hoe hoog het water in hun eigen klas zou komen te staan als de dijken vandaag zouden breken en bedenken wat ze zouden meenemen als ze voor het water moesten vluchten.
Voor wie
|
Groep 5 t/m 8 PO & klas 1-2 VO
|
Lesduur
|
30 min.
|
Lesdoel
|
Aan het eind van de les hebben de leerlingen kennis gemaakt met de gebeurtenis en de gevolgen van de watersnoodramp en kunnen ze een vertaalslag maken naar de huidige dreiging van het water.
|
Voorbereiding & opbouw opdracht
- Zorg voor pen en papier of voorzie elke leerling van een device (mobiel, tablet, laptop).
- Bekijk de les en video.
- Bekijk met de leerlingen deze website en kijk hoe hoog het water bij jullie komt. Als bij jullie het water niet hoog komt, stel je dan voor dat je klas in bijvoorbeeld Den Haag ligt.
- Hang een briefje op de muur hoe hoog het water in de klas zou komen en meet het samen met de leerlingen uit.
- Laat de leerlingen individueel een lijstje maken met maximaal vijf dingen die zij mee zouden willen nemen als het water in hun straat opeens hoog zou staan.
- Vergelijk de lijstjes van de leerlingen en discussieer erover in de klas.
Handige links