U moet Javascript inschakelen om deze website te bezoeken.
U probeert deze website te bezoeken via Internet Explorer.
Deze website ondersteunt Internet Explorer niet.
Vanaf 2019 adviseert Microsoft aan Windowsgebruikers om te stoppen met het gebruik van Internet Explorer als standaard webbrowser.
Overweeg om één van de volgende gratis browsers te downloaden op uw Windowscomputer:
Wij hopen u gauw te mogen verwelkomen op Openluchtmuseum.nl!
Het verhaal van John van Kemenade
In onze videoserie ‘Het verhaal van’ ontdek je wat de presentatoren van het Nederlands Openluchtmuseum zo leuk en uniek vinden aan hun werk.
Trambestuurder John aan het woord:
‘Mijn naam is John van Kemenade en ik werk in het Nederlands Openluchtmuseum bij de tram. Dat doe ik al sinds 2010.
Het leukste aan het werken op de tram vind ik het contact met de mensen en om te zien hoe de mensen reageren op de tram. Je hebt mensen die voor het eerste kennismaken met een tram en dan van alles willen weten. Je hebt ook mensen die uit de omgeving van Rotterdam komen waarbij je vooral de herkenning ziet: ‘goh wat leuk, daar heb ik vroeger nog ingezeten als klein kind’. Vaak hoor je dan hele leuke verhalen. Die laatste categorie mensen kan ik van repliek dienen, omdat ik zelf uit de buurt van Rotterdam kom. Ik rijd ook in Rotterdam op de tram bij het museum daar.
Mijn passie voor trams bestaat al sinds ik geboren ben. Ik ben geboren op de Rotterdamse dijk in Schiedam, vlakbij het eindpunt van lijn 4a en 4b. Dus ik zat als kind eigenlijk al in de kinderstoel naar buiten te kijken naar de trams die daarlangs reden en stopten. Ook de lestrams wisselde daar van spoor.
De tram verdient een plekje in het museum, omdat er een hoop mensen zijn die niet goed ter been zijn en op deze manier makkelijker op allerlei plekken in het museum kunnen komen. Daarnaast hoort openbaar vervoer natuurlijk bij Nederland. De trams die we hier hebben, zijn allemaal van een dusdanige respectabele leeftijd dat ze ook echt in het museum passen.
Eén van de leuke dingen in het museum is dat we ook een arrangement hebben voor de tram. Mensen die eens een keertje zelf een tram willen besturen, krijgen van ons dan een hele korte opleiding. Ze mogen dan uiteindelijk zelf een rondje door het museum rijden. Dat is echt ontzettend leuk en zeker als er iemand komt die echt iets met trams heeft.
Wat ik bezoekers zou willen meegeven, is dat we met een hele hechte club vrijwilligers werken. Alleen bij de tram met zo’n 100 mensen.
We bestaan dit jaar 25 jaar en we hopen dat natuurlijk nog tientallen jaren vol te houden!’
Dit vind je misschien ook leuk
-
-
Openbaar vervoer in Nederland
Verbindingen door het hele land
Elke dag reizen in Nederland een groot aantal mensen met het openbaar vervoer. Een groot netwerk zorgt ervoor dat Nederlanders zich gemakkelijk van A naar B kunnen verplaatsen. Spoorlijnen voor de grotere afstanden en metro's, trams, bussen en veerdiensten voor de meer regionale verbindingen.
-
Elektrische trams buiten de stad?
Een elektrische tram in het Openluchtmuseum? Dat is vreemd… toch? De elektrische tram associëren we in onze tijd met de grote stad. Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht zijn de steden met trams. De tram op de Dam, de Coolsingel of het Korte Voorhout, die kennen we. Toch was het in de jaren dertig een heel vertrouwd beeld in het Nederlandse landschap.