U moet Javascript inschakelen om deze website te bezoeken.
U probeert deze website te bezoeken via Internet Explorer.
Deze website ondersteunt Internet Explorer niet.
Vanaf 2019 adviseert Microsoft aan Windowsgebruikers om te stoppen met het gebruik van Internet Explorer als standaard webbrowser.
Overweeg om één van de volgende gratis browsers te downloaden op uw Windowscomputer:
Wij hopen u gauw te mogen verwelkomen op Openluchtmuseum.nl!
Wagens & Karren
Boerenwagens en -karren waren eeuwenlang onmisbaar op het platteland. Halverwege de twintigste eeuw werden ze in hoog tempo afgedankt door de opkomst van tractoren en wagens op luchtbanden.
Het Nederlands Openluchtmuseum verzamelt al vanaf de oprichting in 1912 landbouwvoertuigen uit het hele land. Deels betreft het voertuigen bedoeld voor agrarisch gebruik, zoals kruiwagens, platte wagens en stortkarren. Daarnaast zijn er ook wagens voor personenvervoer, zoals sjezen, speelwagens en bokkenkarren, in de collectie opgenomen. Naast allerlei soorten landelijke transportmiddelen bevinden zich in de collectie ook enkele voorbeelden uit de stedelijke context die met het uitvoeren van beroep of bedrijf te maken hebben. Zo heeft het museum onder meer een lijkkoets, een arrestantenwagen, een visventerskar en een straatvegershandkar in de collectie.
Hier zie je een selectie van wagens en karren die grotendeels voor personenvervoer zijn gebruikt, maar soms ook een agrarische functie hadden.
Glazen brik
Collectienr. NOM.28718-58
Glazen brik, gebruikt voor personenvervoer naar de kerk en de markt, en voor plezierritten. De brik is afkomstig uit Kampen, Overijssel.
Dogcart
Collectienr. NOM.40441-71
Open rijtuigje voor vier personen, gebruikt voor plezierritten, visites en marktbezoeken. Het rijtuig is afkomstig van een boerderij in Hekelingen, Zuid-Holland.
Hondenkar
Collectienr. NOM.2571.OV
Hondenkar, gebruikt voor het vervoer van kleine lasten, zoals veldvruchten en melkbussen, en van koopwaar naar de markt, zoals boter, eieren en groente. De eigenaar liep naast de kar of reed mee op de bak. De kar is afkomstig van een kleine boerderij in Krawinkel, Limburg.
Hoogkar met korte bak
Collectienr. NOM.7.OV
Hoogkar, gebruikt voor het agrarisch transport van hooi, rogge, zakken met meel, aardappelen en kleinvee naar de markt. De voerman liep naast de beladen kar of reed mee op het voordek. Daarnaast werd de kar gebruikt voor personenvervoer naar de markt en de kerk. De kar is afkomstig uit de Baronie van Breda, Noord-Brabant.
Krompanelen sjees
Collectienr. NOM.6737-47
Open tweepersoonsrijtuig voor plezierritten, visites, de kerkgang en hoogtijdagen. Het rijtuig is afkomstig uit Friesland.
Phaeton (riemwagen)
Collectienr. NOM.12172-52
Phaeton, gebruikt voor plezierritten, visites en kerkbezoeken. De paneelbeschilderingen zijn gemaakt door Aart Schouman uit ’s-Gravenhage. De wagen komt waarschijnlijk oorspronkelijk uit de omgeving van het stadhouderlijk hof in Den Haag.
Arrestantenwagen
Collectienr. NOM.5129.OV
Arrestantenwagen van de politie, de 'Statendam', met vier cellen. De wagen, die door paarden werd getrokken, is tot 1939 in Arnhem in gebruik geweest.
Utrechtse tentwagen
Collectienr. NOM.25725-56
Utrechtse tentwagen, gebruikt voor personenvervoer naar de kerk, de markt en bij plezierritten. De wagen is afkomstig van een boerderij uit Andijk, Noord-Holland.
Bokkendogcart
Collectienr. N.64
Bokkendogcart, gebruikt voor speelritten. De wagen was een verjaardagsgeschenk voor Jan (geb. 1872) of Gerrit (geb. 1894) Stapel in Sijbekarspel, Noord-Holland. Hij is vermoedelijk gemaakt door wagenmakerij C. Valentijn & Zn. in Benningbroek.
Speelwagen (verenwagen)
Collectienr. NOM.26314-56
Een speelwagen was oorspronkelijk een lichte boerenwagen met een linnen kap. Ook deze wagen heeft een linnen kap. De wagen werd alleen gebruikt voor personenvervoer bij plezierritten en ritten naar de markt, kerk, kermis en visites.
Dit vind je misschien ook leuk
-
Openbaar vervoer in Nederland
Verbindingen door het hele land
Elke dag reizen in Nederland een groot aantal mensen met het openbaar vervoer. Een groot netwerk zorgt ervoor dat Nederlanders zich gemakkelijk van A naar B kunnen verplaatsen. Spoorlijnen voor de grotere afstanden en metro's, trams, bussen en veerdiensten voor de meer regionale verbindingen.
-
Elektrische trams buiten de stad?
Een elektrische tram in het Openluchtmuseum? Dat is vreemd… toch? De elektrische tram associëren we in onze tijd met de grote stad. Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht zijn de steden met trams. De tram op de Dam, de Coolsingel of het Korte Voorhout, die kennen we. Toch was het in de jaren dertig een heel vertrouwd beeld in het Nederlandse landschap.
-